Facebook Twitter
Kalendarium

Gry Sword i Shield
Polska premiera: 15.11.2019 (za WYDANO! dni)

Sword i Shield promo



Jak wytresować Poka - poradnik
9.10.2010, 18:57, (Ten post był ostatnio modyfikowany: 1.01.2011, 20:24 przez rubin.)
#1
Jak wytresować Poka - poradnik
Zmiany od 1 edycji

- Zmiana tytułu – poprzednia nazwa była nieco myląca, bowiem „competitive Pokemon” odnosi się do walki multi, w której dwaj przeciwni gracze próbują pokonać się przy użyciu najlepszych możliwych strategii. Oczywiście EV training i IV breeding są silnie powiązane z grą online, jednak nijak nie mieszczą się w powyższej definicji. Zgodnie z „tradycją” amerykańskiego PokeAnime, tytuł jest punem. Pierwszy kto odgadnie na czym był on bazowany otrzymuje ode mnie Cherisha Wink
- Dodanie zwięzłego podsumowania pod większością działów
- Dodanie dużej dozy informacji o HG/SS
- Kompletny revamp rozdziału 1.0 - Effort Values (EV) i 2.1 – Przykładowy proces budowania EV spreadu
- Usunięcie paru zbędnych/pokrywających się informacji
- Poprawiony layout (mam nadzieję xD)
- Liczne poprawki językowo-stylistyczne (m.in. zmiana „dziecka” na „potomka” i pisanie skrótów statów małymi literami)


[Obrazek: logowl.jpg]

Pare pytań na początek:

Czy…
  1. … nie lubisz czytać wielkich „ścian” tekstu?
  2. … nie masz cierpliwości by przesiadywać długie godziny nad konsolą w celu uzyskania rezultatów?
  3. … jesteś mało wymagającym graczem, który uważa, że jego lv.69 Charizard + 4 ogniste ataki załatwią wszystko?
  4. … nie jesteś zainteresowany grą przez Wi-Fi? (no CHOCIAŻ Battle Tower / Battle Frontier…)
  5. … precyzja nie jest twoją mocną stroną?
  6. … twój nick to Emilwindows?

Jeśli na którekolwiek z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, to uprzejmie sugeruje abyś w tej chwili przestał czytać i poszedł zająć się czymś innym. Przykro mi, ale ten guide nie jest dla ciebie. Dla tych z was, którzy odpowiedzieli „nie” mam jeszcze kilka pytań…

Czy…
  1. … masz już dość patrzenia jak twoje poki dostają ostro po tyłku od jakiegoś absurdalnie silnego Tyranitara czy Salamence’a za każdym razem kiedy ktoś kompetentny wyzwie cię do walki?
  2. … chciałbyś wyhodować poka, którego ”Power” pozostawi znajomych w osłupieniu i w dodatku oznajmić z pełną uczciwością, że zdobyłeś go bez użycia kodów?
  3. … chciałbyś mieć w swym składzie poki, które faktycznie osiągnęły maksimum swoich możliwości?
  4. … oglądając na YouTube walki zagranicznych graczy często zastanawiałeś się, skąd oni do cholery mają tak dobre poki, ba, sam byś chciał takie mieć?

Jeśli na którekolwiek z tych pytań odpowiedziałeś „tak”, czytaj dalej – myślę, że właśnie znalazłeś to czego szukasz. Wink

Spis treści:

1.0 – Effort Values (EV)
  • 1.1 – Witaminy i inne użyteczne rzeczy
  • 1.2 – Gdzie trenować?
  • 1.3 – Przykładowy EV training
2.0 – Budowanie i dostosowywanie EV Spreadów*
  • 2.1 –Wskazówki do budowania EV Spreadów
  • 2.2 – Przykładowy proces budowania EV Spreadu

3.0 – Natury
  • 3.1 – Spis natur
  • 3.2 – Natury a breeding
  • 3.3 – Synchronize

4.0 – Base Stats
5.0 – Individual Values (IV)

  • 5.1 – Jak sprawdzić IVy mojego Pokemona?

6.0 – Breeding
  • 6.1 - Magma Armor/ Flame Body
  • 6.2 – Ditto
  • 6.3 – Pokemony o nieokreślonej płci
  • 6.4 – Egg Groups
  • 6.5 – Breedowanie ataków

7.0 – IV Breeding*
  • 7.1 – Dziedziczenie IVów w D/P/Pt
  • 7.2 – Dziedziczenie IVów w HG/SS
  • 7.3 – Jak najskuteczniej IV breedować?

8.0 – Hidden Power*
  • 8.1 – Podstawowe informacje
  • 8.2 – Hidden Power Breeding

9.0 – Rozmaitości
  • 9.1- Trzecia generacja
  • 9.2- Zmiany w Platinum i HG/SS

10.0 – Źródła & podziękowania


UWAGA! Rozdziały zaznaczone gwiazdką przeznaczone są dla zaawansowanych graczy!

1.0 - Effort Values (EV)

Bywalcom forum Gier Pokemon nazwa ta zapewne nie jest obca. Część z nich (ta która pewnie czyta teraz ten poradnik Wink) patrząc na owo matematyczne mambo-dżambo zaczyna się zastanawiać – co tak naprawdę się za tym kryje? Ujmując najkrócej, EVy są swoistym „doświadczeniem statystyki”. Jeśli trudno ci to sobie wyobrazić, pomyśl o tym w ten sposób – walcząc, twój Pokemon zdobywa pewną ilość punktów doświadczenia (Exp. Points). Po uzyskaniu odpowiedniej ich sumy, level twojego Pokemona zwiększa się o 1 i proces zaczyna się od nowa. I wiesz co? Dokładnie tak samo jest z EVami. Pokonując przeciwne Pokemony, twój pupil zdobywa pewną ilość EVów, a gdy już nagromadzi ich wystarczająco dużo, któraś z jego statystyk zostaje zwiększona o 1! Proste, nieprawdasz? Wink

Istnieją też oczywiście pewne różnice. W przeciwieństwie do doświadczenia, którego Pokemon potrzebuje coraz więcej aby móc levelować, liczba EVów wymagana do osiągnięcia kolejnego „poziomu statystyki” wynosi zawsze 4. Tak jest w okolicach 100 levela – Pokemony na niższych poziomach potrzebują wyższej ilości EV by móc ujrzeć różnice w statystykach (np. na levelu 50 jest to ok. 8 EV), generalnie jednak przyjmuje się że 4 EV = +1 punkt do stata.

Żeby jednak nie było zbyt wesoło, EVy – podobnie jak Exp. Points – mają swoje limity. Jeden Pokemon może zdobyć w sumie 510 EV, przy czym tylko 255 EV z nich może zostać dodane do pojedynczej statystyki. W przypadku tego ostatniego „realnym” limitem jest jednak próg 252 punktów – a to dlatego, że jest to ostatnia liczba podzielna przez 4 (dając wtedy punkt). Pozostałe 3 punkty inwestowane są w inną statystykę.

Z powodu dużego powiązania z Exp. Points, EVy nie mogą być zdobywane gdy Pokemon osiągnie 100 level.

Największa niedogodność polega na tym, że EVy są zupełnie ukryte – nie możesz ich sobie od tak po prostu zobaczyć na ekranie Summary twojego Poka. Co gorsza, nie istnieje w grze miejsce lub osoba, która powiedziałyby ci, jakie EVy ma obecnie twój Pokemon, a w Internecie nie znajdziesz ani jednego kalkulatora do tego typu przypadków (chyba, że znasz IVy swojego pokemona –patrz: 5.0). Dlatego też - z wyżej wymienionych powodów - ważne jest, abyś na bieżąco notował gdzieś (np. w Wordzie) jakie EVy zdobywa twój Pokemon. Podczas treningu szczególnie przydatna jest też funkcja Counter App w PokeTch (nr 11) (patrz rozdział 1.3).

Z powyższego powodu najlepsze do EV treningu są świeżo złapane i/lub nowo wyklute Pokemony. Stworki takie jak twój starter zdążyły już nagromadzić sporą ilość EV z samego przechodzenia gry, dlatego generalnie nie nadają się do starannego szkolenia. Możesz co prawda wyczyścić zbędne EVy Happiness Berry (patrz rozdział 1.1), ale jest to rzecz na tyle uciążliwa, że większość graczy preferuje wytrenować nowego Poka.

Ilość i rodzaj zdobywanych w walce EVów zależą od gatunku Pokemona z jakim walczymy. Zatem przykładowo, każdy Zubat da ci dokładnie 1 EV do Speed’a, każdy Ariados – 2 EVy do Attack’u, a każdy Muk – 1 EV do HP i do Attack’u. Jeśli chcesz wiedzieć jakie EVy daje dany typ Pokemona, kliknij w jeden z poniższych linków:

HP | Attack | Defence | Sp.Attack | Sp.Defence | Speed

„Czy w takim razie aby mój Flygon miał maksimum EVów w Speedzie muszę pokonać aż 252 Zubaty!?” Dzięki Bogu nie. Wink Masz bowiem do swojej dyspozycji wiele bardzo użytecznych przedmiotów, które znacznie przyspieszają trening. A oto one.

1.1 – Witaminy i inne użyteczne rzeczy

Stymulatory (zwane także Witaminami) – czyli stare, dobre HP Up, Protein, Iron, Calcium, Zinc oraz Carbos. Dodają twojemu Pokemonowi 10 EVów do danej statystyki. Tą drogą możesz zapewnić sobie maksimum 100 EVów do pojedynczej statystyki, dalsze użycie po prostu nie da żadnych efektów. Można je kupić w Veilstone City Department Store (DPPt) lub Goldenrod Department Store (HGSS) za – bagatela – 9800P lub w Battle Tower (DP) lub Battle Frontier (PtHGSS) za cenę zaledwie 1 Battle Pointa.

Nie przypadkowo wymieniam Witaminy jako pierwsze – aby zyskać z nich jak najwięcej (do 500 EV) środki te powinno się stosować jeszcze przed rozpoczęciem treningu, gdy Pokemon nie ma nabitych żadnych EVów.

Power Items – każdy przedmiot z tej grupy dodaje do puli zdobytych w walce punktów 4 EV danego rodzaju. Możesz kupić je w Battle Tower (DP) lub Battle Frontier (PtHGSS), każdy kosztuje 16 Battle Points. Zalicza się do nich:

Kod:
Power Weight - +4 HP EV
Power Bracer - +4 Atk EV
Power Belt - +4 Def EV
Power Lens - +4 Sp.Atk EV
Power Band - +4 Sp.Def EV
Power Anklet - +4 Speed EV

Uwaga: podczas trzymania któregoś z tych przedmiotów Speed Pokemona w trakcie walki ucięty zostaje o połowę.

Macho Brace – przedmiot podwajający ilość zdobytych w walce EV (wszystkie rodzaje). Gdy jego efekty skumulują się z PokeRusem (o tym niżej) zapewnia czterokrotnie większą ilość EV niż zwykle. Macho Brace można dostać w a) Pastoria City od chłopaka, który prosi cie o pokazanie mu 3 form Burmy (DPPt) lub b) Goldenrod City, trzyma go Machop którego dostajemy z wymiany w Goldenrod Dept. Store . Inną opcją jest przesłanie sobie tego przedmiotu z R/S/E. Podobnie jak Power Itemy, Macho Brace zmniejsza aktualny Speed Pokemona o połowę podczas trzymania przedmiotu.

PokeRus (Pokemon Virus, w grze - PKRS) – jako jedyny z tej listy nie jest przedmiotem, na dodatek ma dość skomplikowane działanie. PokeRus można spotkać przypadkowo podczas walki z dzikim Pokemonem lub u nowo wyklutego Poka, co niestety zdarza się średnio w 3 na 65,536 walk/jajek (3 razy mniej niż shiny!). Ów stworek będzie miał obok paska zdrowia małe okienko z napisem „PKRS” (takie same jak statusy). Złapanie takiego Poka i trzymanie go w party spowoduje, że PokeRus zacznie przenosić się na inne Pokemony do czasu gdy mini-epidemia opanuje cały nasz team. Efekt mija dokładnie wraz z wybiciem godziny 24:00, pozostawiając po sobie małą, żółtą ikonkę obok wizerunku Pokemona widocznym w ekranie Summary. Oznacza ona, że dany Pokemon był już zainfekowany PokeRusem i więcej nie zarazi nim nikogo. PokeRus nie znika ani nie przenosi się na inne stworki, gdy zarażony Pokemon jest przechowywany w Boxsie.

Tak naprawdę najlepszą metodą na zdobycie PokeRusa jest… wymiana. Pokemony zainfekowane są tak szeroko rozpowszechnione w sieci, że nie powinieneś mieć problemu z jego znalezieniem. poradnik pokemon by rubin

Jak zaś PokeRus wpływa na trening? W przeciwieństwie do prawdziwych wirusów ma on pozytywne działanie - Pokemon zainfekowany (lub będący kiedyś zainfekowanym) dostaje dwa razy więcej EV niż zwykle (tak samo jak w przypadku Macho Brace). PokeRus daje najlepsze efekty, gdy zostanie połączony z Power Itemem – bonus z tych przedmiotów także zostaje podwojony. Czyli na przykład gdy twój Pokemon dostaje 1 EV z walki oraz 4 EVy od Power Itemu, to zgodnie z takim oto prostym rachunkiem: (1+4)*2, dostaje on sumie aż 10 EV za jednego Pokemona! Teraz wystarczy, że pokonasz 26 Zubaty aby twój Flygon miał max Speed’a – yay!

Happiness Berry – być może chciałbyś na nowo wytrenować swojego starego ulubieńca, którego statystyki są zapchane jakimiś przypadkowymi EVami zdobytymi podczas przechodzenia gry. Czasami może zdarzyć się, że podczas EVowania pokonasz nie tego Pokemona co trzeba, i zmarnujesz tym samym parę bezcennych punktów na rzecz niepotrzebnej statystyki. W tych i paru innych przypadkach Happiness Berries służą pomocą. Należą do nich Pomeg Berry (HP), Klepsy Berry (Atk), Qualot Berry (Def), Hondew Berry (SpAtk), Grepa Berry (SpDef) i Tamato Berry (Spd). Jedna jagoda odejmuje 10 EVów od danej statystyki (zwiększając przy okazji szczęście pokemona), tak więc jest to pod pewnym względem przeciwieństwo Witamin. Ciekawie rzecz się ma wtedy, gdy Pokemon posiada powyżej 100 EVów w danej statystyce - jedno Happiness Berry usuwa wówczas wszystkie punkty powyżej stu, także na wyczyszczenie wszystkich EVów w statsie nigdy nie będziesz potrzebował więcej niż jedenastu jagód. Przykładowo, jeśli mój Pokemon ma 172 EVy w Sp. Attack’u, to wtedy jedno Hondew Berry odejmie mu 72 EVy, kolejne zaś będą zabierać już standardowo po 10 EV.


1.2 – Gdzie trenować?

Diamond / Pearl / Platinum

EV HP:
Route 205 - Bidoofy i Shellosy - trafiają się dosyć często, jednak polecam szukać ich z użyciem PokeRadaru - oba po 1 EV

EV Attack’u:
Route 229 – Super Rodem wyłowisz same Gyaradosy - 2 EV

EV Defa:
Ruin Maniac Cave (Route 214) - tylko Geodude’y I Hippopotasy - oba po 1 EV

EV Sp. Atk:
Old Chateau – tylko Gastly, Hauntery I Gengary (dwa ostatnie wymagają gry Pokemon na GBA w slocie drugim; Gengar wystepuje tylko w pomieszczeniu z fioletowym obrazkiem) - odpowiednio 1, 2 i 3 EVy

EV Sp. Def:
Route 223 – 60% szansy na spotkanie Tentacruela, 10% na Mantyke’a – odpowiednio 2 i 1 EV

EV Speeda:
Sadzawki w Vicory Road – same Golbaty – 2 EV

HeartGold / SoulSilver

EV HP:
Union Cave (Surf) – Wooper I Quagsire – odpowiednio 1 I 2 EVy

EV Attack'u:
Route 42 (Surf) – Goldeen I Seaking – odpowiednio 1 I 2 EVy

EV Defa:
Route 45 – Graveler, Geodude, Gligar (HG), Skarmory (SS) – Geodude i Gligar dają po 1 EV, pozostałe po 2

EV Sp.Atk:
Route 43 – Flaafy, Girafarig i Mareep – Mareep 1 EV, reszta 2 EVy

EV Sp.Defa:
Route 41 – Tentacruel, Mantine (HG) I Tentacool – pierwsze dwa po 2 EVy, ostatni po 1

EVy Speeda:
Route 7 – Rattata, Raticate, Spearow (SS), Fearow (HG), Linoone (Hoenn Sound) – Rattata I Spearow po 1, a reszta po 2 EVy

1.3 – Przykładowy EV training (na przykładzie DPPt)

Chcę wytrenować Flygona – jego najwyższe staty to Atak i Szybkość, dlatego postanawiam, że rozmieszczę mu EVy w następujący sposób – 6 HP / 252 ATK / 252 SPD. Aby trening przebiegł jak najszybciej będę potrzebować :

1) Power Bracer
2) Power Anklet
3) Macho Brace
4) Pokemona z Pokerusem
5) Protein x10
6) Carbos x10
7) „Goryl” (silniejszy Pokemon zapewniający wsparcie w walce : ))
8) Counter App (można zdobyć na trzecim piętrze w Veilstone City Department Store)
9) Happiness Berries (opcjonalnie)
10) ok. 20 Rare Candy (opcjonalnie)

Biorę więc czystego Trapincha (lv. 1 i bez żadnych EVów) i zaczynam.

1. Po pierwsze, daje mu 10 Protein (+10 do ataku) i 10 Carbosów (+10 do szybkości). Trapinch ma teraz 100 EV w Ataku i 100 EV w Speedzie.
2. Z Boxa wyjmuję Pokemona z PokeRusem i ustawiam go obok Trapincha (PokeRus atakuje wpierw Poki ustawione obok zarażonego). Idę pokonać kilka dzikich Pokemonów do czasu aż PokeRus przeniesie się na Trapincha.
3. Daję Trapinchowi Power Bracer (+4 Atk EV) i ustawiam go na pierwszą pozycję w Party.
4. Otwieram zakładkę Counter App (numer 11). Na niej będę zaznaczać punkty jakie zdobywa Trapinch podczas treningu.
5. Udaję się na Route 229, na której spotka się same Gyaradosy (Super Rod; +2 EV do Ataku).
6. Tuż po wypuszczeniu Trapincha z Poke Ball’a natychmiast zmieniam na „goryla”. Pokonuje Gyaradosa i tym samym zdobywam (2+4 (Power Item))*2(PokeRus) = 12 EV do Ataku.
7. Stukam 12 razy w Couner App. (PS. W żadnym wypadku nie zmieniaj zakładek, bo licznik znów spadnie do zera!)
8. Powtarzam punkt 6) i 7) do czasu gdy Trapinch zdobędzie 144 punkty EV. Teraz ma 244 punkty w Attacku.
9. Zdejmuję Power Bracer i zakładam Macho Brace.
10. Pokonuje kolejnego, ostatniego już Gyaradosa który da mi brakujące 8 EV do Ataku.
11. Teraz zabieram się za Speed – ściągam Macho Brace i daję Power Anklet (+4 Spd EV).
12. Resetuję Counter App
13. Udaję się na Vicory Road – w tamtejszych sadzawkach spotkam same Golbaty (+2 Speed EV)
14. Powtarzam punkt 6) i 7) do czasu, gdy Trapinch zdobędzie 144 punkty EV, co w sumie da mi 244 EV w Speedzie.
15. Znów zakładam Macho Brace i nabijam brakujące 8 punktów.
16. Udaję się do [gdziekolwiek, byleby były tam Bidoofy] i pokonuje jednego z nich.
17. Teraz lecę do Sunyshore City. W budynku, w którym kupuje się Poke Ball Seals siedzi kobieta, która za udany trening da mi „Effort Ribbon”. Wstążka ta oznacza, że mój Pokemon zdobył już wszystkie 510 EV. Jeśli nie otrzymam takiej wstęgi, znaczy to, że coś przeoczyłam…
18. Opcjonalnie, jeśli znam IVy mojego Pokemona (patrz: 5.0) mogę podbić mu level Rare Candy i w dowolnym Stat Calculatorze sprawdzić, czy wszystko się zgadza.
19. FINISH!

EV Trening w HG/SS wygląda identycznie, nie masz jedynie możliwości korzystania z Counter Appa. Kobieta rozdająca Effort Ribbony znajduje się w Blackthorn City.

Całość powinna zająć ok. 30 minut - mniej niż dobicie Pokemona do 30 levela Smile

Nadal nie łapiesz jak to wszystko wygląda w praktyce? Zatem polecam ci ten filmik: http://www.youtube.com/watch?v=qyJ7k0kHhOA

Podsumowanie
  • EVy to „doświadczenie statystyki”. Podobnie jak pewna ilość Exp. Points zwiększa level twojego Pokemona o 1, tak pewna ilość EVów zwiększa daną statystykę o 1.
  • 4 EVy dają jeden dodatkowy punkt do statystyki
  • EVy zdobywa się przez pokonywanie innych Pokemonów w walkach. Rodzaj zdobywanych EVów zależy od gatunku pobitego Poka.
  • Witaminy dodają +10 EV do danej statystyki
  • Power Itemy dodają +4 EV do danej statystyki
  • Macho Brace podwaja ilość zdobywanych EVów
  • PokeRus podwaja ilość zdobywanych EVów. Może kumulować się z Power Itemami i Macho Bracem.
  • Happiness Berry odejmują 10 EV. Jeśli Pokemon ma powyżej 100 EV, wtedy odejmują wszystkie EVy (od 1 do 155) powyżej 100.


2.0 – Budowa i dostosowywanie EV Spreadów*

Tworzenie efektywnych EV Spreadów to ciężki orzech do zgryzienia, nawet dla doświadczonego gracza. Zapewne w tym momencie nie jeden z was sobie pomyśli –„ A co w tym trudnego? Po prostu rzucasz 252 EV do najsilniejszych statystyk i po kłopocie!” Stop! To jest prawdopodobnie jeden z najgorszych stereotypów jaki krąży po głowach wielu graczy. Proste Spready sprawdzają się tak naprawdę w bardzo niewielu przypadkach (zwykle u Pokemonów czysto ofensywnych i to w dodatku nastawionych na jeden rodzaj ataku). Dobre Spready są zawsze budowane na podstawie:

a) Roli, jaka dany Pokemon ma pełnić w teamie (Atakujący, Defensywny, Wspomagający i wiele innych)
b) Pokemonów, z jakimi przyjdzie mu się mierzyć.
c) Statystyk i Ability Pokemona. Pokemon z wysokim Defence i Intimidate będzie dobrym Physical Wall’em, a z mocnym Sp.Atk i Tintend Lens – porządnym Sp. Sweeperem (role Pokemonów w walce nie będą omawiane w tym poradniku)
d) Wielu innych losowych czynników

2.1 - Wskazówki do budowania EV Spreadów

EVy HP

Leftovers number – jeśli twój Pok używa Leftovers, dobrym pomysłem jest rozmieszczenie jego EVów w taki sposób, aby jego HP było podzielne przez 16. Pod koniec tury zyskujesz wtedy dokładnie taką ilość HP jaka wyjdzie z owego dzielenia (gra ucina wszystkie „zbędne” ułamki, tak więc każda nadwyżka będzie po prostu ignorowana).

Life Orb number – jest to każda trzycyfrowa liczba kończąca się na 9. Dzięki temu dziesięć ataków przeprowadzonych z użyciem Life Orba zostawia możliwie najwyższą ilość HP (9).

Substitute jest zdolny do wytrzymania 1 Seismic Tossa/Night Shade’a gdy HP Pokemona wynosi minimum 404 HP. Małe przypomnienie – Seismic Toss na lv.100 zawsze zadaje 100 obrażeń, a Substitute tworzy powłokę z ¼ HP pokemona, która w tym przypadku będzie miała dokładnie 101 HP. Bardzo ważne dla SubCMerów takich jak Jirachi czy Suicune.

Substitute + Pinch Berry –HP musi być podzielne przez 4 aby Pinch Berry (Berry, które aktywuje się gdy Pokemonowi zostaje 25% HP lub mniej) aktywowało się po 3 Subie.

SubReversal/SubFrail – HP musi być dokładnie o jeden punkt wyższe od liczby podzielnej przez 4.

338 HP to liczba do jakiej powinieneś dążyć jeśli interesuje cię przetrwanie 4 Seismic Tossów/Night Shade’ów z dokładnie 1 HP, wliczając do tego Leftovers.

EVy Defence i Sp.Defence

Aby zapewnić sobie jak najlepszą ochronę HP i Def/Sp.Def powinny mieć zbliżone wartości – 400 HP I 160 Sp.Def. nie osłoni cie przed specjalnymi atakami tak dobrze jak 360 HP i 200 Sp.Def. Musisz wziąć tez pod uwagę fakt, iż podnosząc HP tak naprawdę zwiększasz obie defensywne statystyki – z tej przyczyny te 6 EV które czasami zostają do wykorzystania po rozprowadzeniu EVów umieszcza się w HP.

Przy układaniu typowo defensywnego EV Spreadu najlepiej jest trzymać się takiego oto schematu:

LEGENDA: X – HP / Y – Def / Z – Sp.Def

Gdy staramy się skupić tylko na jednej defensywie (w tym przykładzie posłużę się DEF’em):

Jeśli X>Y wtedy najlepiej będzie podnieść Y.
Jeśli X<Y wtedy najlepiej będzie podnieść X.
Jeśli X=Y wtedy najlepiej będzie podnieść X.

Gdy obie defensywy potrzebne są nam w równym stopniu:

Jeśli X>Y+Z wtedy najlepiej jest podnieść Y i Z po równo.
Jeśli X<Y+Z wtedy najlepiej jest podnieść X.
Jeśli X=Y+Z wtedy najlepiej jest podnieść X.

Obrażenia

Nie ma chyba lepszego sposobu na udowodnienie efektywności danego setu niż pokazanie (w liczbach) jak bolesny może być on dla naszego przeciwnika. Przy ofensywnych Pokemonach ma to oczywiście fundamentalne znaczenie (w końcu nikt nie chce mieć w swym teamie Sweepera, który nie zalicza paru OHKO tu i tam), zaś u defensywnych stworków przydaje się do sprawdzenia ich wytrzymałości na ciosy, zwłaszcza tych idących ze strony solidnie „podpakowanych” Poków.

Zazwyczaj do takich obliczeń dołączane są też dodatkowe, „pasywne” obrażenia, których źródłem są przede wszystkim Stealth Rock i Sandstorm. (w wielu analizach na Smogonie przeczytasz np. że atak „2HKO with Stealth Rock and Sandstorm damage factored in”)

Jeśli szukasz dobrego Damage Calculatora, polecam te dwa:

http://libelldra.com/competitive/damage/
http://www.smogon.com/calc/

Pierwszy jest bardzo prosty w użyciu, i nawet doliczy ci takie drobnostki jak SR, Leftovers czy Sandstorm.

Drugi przeznaczony jest dla bardziej zaawansowanych graczy. Jego największym atutem jest wbudowanie standardowych movesetów w ramy kalkulatora, które potem szybko można wybierać z listy.

EVy Szybkości (Speed)

Speed jest zdecydowanie najważniejszą statystyką w grze, i to z bardzo dobrego powodu. W przeciwieństwie do obrażeń, o których w dużej mierze decyduje przypadek, Speed jest wartością w zupełności konsekwentną – jeśli jeden Pokemon jest szybszy od drugiego, nie ma znaczenia o ile – atakuje jako pierwszy. W nielicznych przypadkach gdy Pokemony mają ten sam Speed (mówimy wtedy o „speed tie”) kolejność decydowana jest przez „rzut monetą” (50% szans dla każdego).

Każdy szanujący się gracz powinien znać Bazowy Speed właściwie wszystkich Pokemonów, jest to wiedza niemal tak samo podstawowa jak to, że Ogień jest super-efektywny na Stal. Speed wszystkich, w pełni wyewoluowanych Pokemonów został podzielony na Klasy (Tiers). Pełną listę dla wszystkich „metagame” (aktualne środowisko gry OU/UU/Uber nie będzie omawiane w tym poradniku) można zaleźć pod tymi adresami:

OU
UU
Uber
Little Cup

2.2 - Przykładowy proces budowania EV Spreadu

---

Przykład pierwszy - Zapdos

[Obrazek: zappy.png]

Base Stats:
90 HP / 90 Atk / 85 Def / 125 Sp.Atk / 90 Sp.Def / 100 Speed
Moveset:
Thunderbolt / Roost / Toxic / Heat Wave
Bold / Calm Nature
Item: Leftovers

Zapdos ma bardzo dobre statystyki w każdym polu. To, w połączeniu z niewielką ilością słabości i świetnymi resistami czynią z niego nadzwyczajnego tanka. Ów diament ma jednak małą, lecz znaczącą rysę - a jest nią słabość na Stealth Rock. Mając na uwadze te cechy, zamierzam maksymalnie podbić HP Zapdosa aby ułatwić mu tankowanie. Daję mu jednak tylko 248 HP EV, gdyż jeden punkt więcej oznaczałby, że Zapdos padnie po 4-krotnym wejściu na pole gry ze Stealth Rockiem. Jak drobnostkowe by się to mogło wydawać, taka sytuacja jest jak najbardziej możliwa i lepiej nie podejmować zbytecznego ryzyka. Smile Drugi w kolejności będzie Speed. Jako że to tank, nie będziemy potrzebować go dużo – symboliczne 32 EVy wystarczą by wyprzedzić Jolly Tyranitara. Pozostałe 230 EV możemy wpakować w Defence, jeśli chcemy fizycznego tanka, albo Sp.Defence, jeśli specjalnego. Załóżmy zatem że wrzucam je do Obrony. Ostatecznie EV Spread Zapdosa wygląda następująco:

252 HP / 230 Def / 32 Speed

Tak właśnie wygląda typowy Zapdos używany w walkach Wi-Fi Smile

---

Przykład drugi – Empoleon

[Obrazek: empoleon.gif]

Base Stats:
84 HP / 86 Atk / 88 Def / 111 Sp.Atk / 101 Sp.Def / 60 Speed

Moveset:
Agility / Substitute / Ice Beam / Surf
Modest nature
Item: Petaya Berry

Rzut okiem na statystyki i ataki Empoleona wskazuje, iż potencjalnie może być on bardzo silnym Sp. Sweeperem – 111 Sp.Atk wraz z Agility rekompensującym jego niski Speed i Ability Torrent wzmacniającego jego wodne ataki – chyba nic więcej do szczęścia tu potrzeba Wink. Zajmijmy się więc kluczowym dla tego setu Speedem - jako że Empoleon będzie używał Agility, musimy myśleć ile będzie wynosił po podwojeniu. Maksimum (zakładając neutralną naturę) to 219 (438) jednak my aż tyle potrzebować nie będziemy. Dobrym limitem będzie 216 Speeda (432), czyli 240 EV – pozwoli nam to na wyprzedzenie +1 Gyaradosa z naturą Jolly (plus 1 punkt na wszelki wypadek). Mając to za sobą mogę pomyśleć o Sp.Attacku – jako że to sweeper, innej opcji jak 252 EV po prostu nie ma. A co z pozostałymi 20 Evami? Jeśli czytałeś poprzednie akapity wiesz, ze do Sub + Pinch Berry potrzebne nam będzie HP podzielne przez 4. Empoleon na 100 levelu ma 309 HP, dodaję więc 12 Evów by uzyskać 312 HP, które jest już podzielne przez 4. Resztkę która pozostała wrzucam do Defence. Ostatecznie EV Spread Empoleona wygląda następująco:

12 HP / 8 Def / 252 SpAtk / 240 Speed

Tak wygląda właśnie słynny SubPetayaAgility Empoleon.

Podsumowanie
• EV Spready buduje się na podstawie licznych czynników np. środowiska gry albo roli Pokemona w teamie
• Najważniejszym statem o który trzeba się zatroszczyć jest Speed


3.0 – Natury

Natury są pokemonowym odpowiednikiem osobowości. Każdy Pokemon posiada jedną z 25 natur; sprawdzić ją możesz na ekranie SUMMARY swojego Pokemona (zakładka TRAINER MEMO). Większość natur ma wpływ na dwie z sześciu statystyk Pokemona: u jednej zwiększając, a u drugiej zmniejszając reprezentującą ich liczbę o 10%. Przykładowo, jeśli mój Machop ma 12 Attacku i 12 Defence, to z naturą Lonely (+Atk, -Def) będzie miał 13 Attacku i 11 Defence. Wyjątek stanowią natury Hardy, Serious, Bashful, Quirky i Docile, zwane „neutralnymi”, które nie mają wpływu na żadną ze statystyk Pokemona. Natury decydują też o ulubionym typie pokarmu stworka, ale ponieważ nie ma to żadnego związku z walkami nie będę tego głębiej omawiać.

3.1 -Spis natur

Kod:
+Atk, -Def - Lonely
+Atk, -Spd - Brave
+Atk, -Sp.Atk - Adamant
+Atk, -Sp.Def - Naughty

+Def, -Atk - Bold
+Def, -Spd - Relaxed
+Def, -Sp.Atk - Impish
+Def, -Sp.Def - Lax

+Sp.Atk, -Atk - Modest
+Sp.Atk, -Def - Mild
+Sp.Atk, -Spd - Quiet
+Sp.Atk, -Sp.Def - Rash

+Sp.Def, -Atk - Calm
+Sp.Def, -Def - Gentle
+Sp.Def, -Spd - Sassy
+Sp.Def, -Sp.Atk - Careful

+Spd, -Atk - Timid
+Spd, -Def - Hasty
+Spd, -Sp.Atk - Jolly
+Spd, -Sp.Def – Naïve

+0, -0 - Hardy, Serious, Bashful, Quirky i Docile

3.2 – Natury a breeding

Breeding jest chyba najszybszym sposobem na zdobycie upragnionej natury, oczywiście o ile danego Pokemona da się breedować. Wystarczy, że samica lub Ditto będą trzymali Everstone, a potomek będzie miał 50% szans na odziedziczenie ich natury. Miej jednak na uwadze, że metoda ta nie będzie działać, gdy któryś z Pokemonów biorących udział w breedingu pochodzi z innej wersji językowej niż ta, w którą grasz.

HG/SS wprowadziło lekką zmianę do tej reguły. Od teraz każdy Pok trzymający Everstone (także i samiec) może przekazać swą naturę potomstwu.

3.3 – Synchronize

Jeśli na pierwszym miejscu w party umieścisz Pokemona z ability Synchronize, stworki napotkane w dziczy będą miały 50% szansy posiadać taką samą naturę co on. Użyteczne przy łapaniu legend, Ditto i tym podobnych dziwadeł.

Podsumowanie
  • Natury wpływają na statystyki Pokemona – jedną z nich zmniejszając, a drugą zwiększając o 10%. Wyjątkiem są natury neutralne, które nic nie zmieniają.
  • Natury w breedingu dziedziczone są za pomocą Everstone
  • Synchronize daje 50% szans na spotkanie dzikiego Pokemona z tą samą naturą


4.0 - Base Stats

Base Stats są to (podobnie jak EVy i IVy) ukryte wartości, które już na starcie determinują siłę danego gatunku Pokemona. W przeciwieństwie do tych dwóch, BS pozostają stałe dla całego gatunku – to oznacza, że wszystkie Flygony (100 Base Attack) będą miały 328 ataku na levelu 100 (zakładając max EV/IV i naturę podnoszącą Atak). Base Stats ustalają też, w czym Pokemon z natury jest dobry, a w czym nie (np. Weavile, który ma naturalnie wysoki Atk i Speed, ale niskie HP, Def i Sp.Def będzie dobry w ofensywie, a słaby w obronie). Base Statów używa się do porównywania siły dwóch, najczęściej podobnych do siebie Pokemonów. Porównajmy np. dwa elektryczne typy, Manectrica i Jolteona:

Jolteon

[Obrazek: jolteonbysweetmiaart.jpg]

65 HP / 65 Atk / 60 Def / 110 Sp.Atk / 95 Sp.Def / 130 Speed

Manectric

[Obrazek: beztytuu1yw.jpg]

70 Hp / 75 Atk / 60 Def / 105 Sp.Atk / 60 Sp.Def / 105 Speed

Pomijając nieznacznie wyższe HP I Atak, Jolteon deklasuje Manectrica niemal pod każdym względem i dlatego będzie on znacznie lepszym kandydatem na miejsce elektrycznego Pokemona w Teamie.

Nie chcę tu jednak wmówić komukolwiek, że dobry Pokemon = ten z wysokimi/lepszymi Base Statami. W ustaleniu ostatecznej siły Pokemona w grę wchodzi bardzo wiele innych czynników, takich jak dobre/złe połączenie Typów, movepool lub nawet Ablility. Chyba najbardziej skrajnym przykładem będzie tu Smeargle, który ma Base Staty niższe niż Ledyba, a który w rękach dobrego gracza potrafi być niezwykle niebezpiecznym Pokemonem. (dobrze jest uczyć się każdego ataku w grze…)

Listę Base Statów dla wszystkich Pokemonów znajdziesz tutaj.

Znajomość Base Statów zwłaszcza tych najgroźniejszych Pokemonów jest absolutnie niezbędna każdemu, kto podchodzi do walczenia „na serio”.

Podsumowanie
  • Base Staty to „cechy gatunkowe” danego Pokemona, identyczne dla wszystkich jego przedstawicieli.

5.0 - Individual Values (IV)

Ah, Individual Values. Już w tym miejscu mogę powiedzieć, że są one prawie tak samo istotne, a w niektórych sytuacjach nawet ważniejsze niż EVy. A czym one dokładnie są? Chyba najodpowiedniejsze będzie tu stwierdzenie, że IVy to „geny” Pokemonów. Każdy Pok posiada sześć unikalnych, ukrytych, nie możliwych do zmiany „genów”, pokazujących w czym nasz stworek szczególnie się wyróżnia (lub na odwrót – w czym jest bardzo słaby). Każda statystyka posiada jeden, wyjątkowy IV, wynoszący od 0 (kompletne beztalencie) do 31 (wybitnie uzdolniony) punktów. Każdy IV dodaje jeden dodatkowy punkt do statystyki na levelu 100 (na niższych levelach potrzebne są wyższe wartości – np. na levelu 50 są to 2 IV za jeden punkt do statystyki). IVy ustalane są w momencie, w którym spotkasz Pokemona lub odbierzesz jego jajko. IVów naturalnie nie da się zobaczyć gołym okiem, ba, gra bardzo skrzętnie je ukrywa. Na szczęście istnieje parę dobrych sposobów na ich odkrycie, ale o tym za chwilę.

„No tak, wiem już co to są i co robią IVy ale dlaczego są one aż tak ważne?” Dobrze, że pytasz. Wyjaśnię to na takim oto przykładzie: wyobraź sobie że walkę toczą Flygon i Zapdos (100 Base Speed). Oba mają 252 EV w Speedzie, ale jeden z nich ma 30 IV w Speedzie, drugi natomiast 31. Tym samym Zapdos jednym malutkim punktem różnicy wyprzedza Flygona’a i nokautuje go Hidden Power Ice. Wniosek jest z tego oczywisty – nawet najmniejsza różnica w IVach potrafi zadecydować o „być albo nie być” twojego Pokemona, tak jak to miało miejsce w przypadku tego nieszczęsnego Flygona. poradnik pokemon by rubin

5.1 - Jak sprawdzić IVy mojego Pokemona?

Jak już wspomniałam, gra całkiem skutecznie kryje przed graczami IVy ich Pokemonów. Zostawia nam zaledwie jedną „suchą” wskazówkę do tego, że coś takiego jak IV w ogóle istnieje – charakterystykę. Ten krótki opis znaleźć można w tym samym miejscu co Natury (zakładka TRAINER MEMO w SUMMARY Pokemona). Charakterystyka wskazuje jeden, najwyższy IV naszego Pokemona, przy czym – by sprawę jeszcze bardziej skomplikować - istnieje po pięć charakterystyk dla jednej statystyki, wybieranych w zależności od liczby na jaką ów najwyższy IV się kończy. Gdy pok będzie miał kilka takich najwyższych IVów, wtedy gra losowo dobierze mu chakterystykę. Brzmi to strasznie skomplikowanie, jednak wystarczy przejrzeć tabele charakterystyk by w mig załapać o co biega. Tak też więc…

Spis charakterystyk (zaczerpniete z Bulbapedii):

[Obrazek: charchart.jpg]

Oczywiście będąc wyposażonym jedynie w bardzo skąpe informacje z gry nie da się dokładnie obliczyć IVów naszego Pokemona. Tu z pomocą przychodzi Internet, a dokładnie - IV Calculatory.

IV Calculatory są najpewniejszym i chyba najdokładniejszym sposobem na sprawdzenie IVów Pokemona. W Internecie znajdziesz ich na pęczki, ja jednak polecam te dwa:

http://www.metalkid.info/Pokemon/Calculators/IV.aspx

Prawdopodobnie najlepszy i najdokładniejszy IV kalkulator w Internecie. Obowiązkowo musisz wpisać statystyki, naturę i EVy na poszczególnych levelach, a każda dodatkowa informacja (typ Hidden Powera, charakterystyka) przyspieszy proces wyliczania IVów twojego Pokemona. Aby móc go używać należy zastosować metodę „na Rare Candy” (patrz niżej).

http://www.legendarypokemon.net/javacalc.html

Drugi całkiem interesujący kalkulator. Niestety, jako że prowadzi on obliczenia tylko na jednym levelu na raz, może obliczać jedynie prawdopodobne IVy Pokemona (pomijając level 100). Zaletą tego kalkulatora jest kilka przydatnych funkcji, których nie znajdziecie w MetalKidzie - Stat Calculator, Hidden Power Calculator, podświetlanie błędnych danych (podczas gdy MetalKid co najwyżej podziękuje za współpracę i wyskoczy z „Invalidem”), opcja Save/Load, a nawet możliwość ściągnięcia wersji off-line na komputer.

IV Calculatory potrzebują wielu dokładnych danych aby móc działać poprawnie. Gros informacji czerpią one ze statystyk Pokemona na poszczególnych levelach – potrzebny jest nam zatem szybki sposób na ich wyliczenie.

Metoda „na Rare Candy”

Do tej metody będziesz potrzebował ok. 20 Rare Candy (spokojnie, nie będziesz ich wykorzystywał permanentnie!). Zanim zaczniesz koniecznie zapisz grę. Nakarm nimi Pokemona którego IVy chcesz sprawdzić, zapisując po kolei jego statystyki na poszczególnych levelach. Po skończeniu zresetuj grę.

IV Battle

Specjalna metoda z użyciem Wi-Fi Connection. Wybierasz maksymalnie 6 Pokemonów, których IVy chciałbyś sprawdzić. Wybierasz opcję BATTLE -> LV.100 i toczysz „udawaną” walkę, której jedynym celem jest ujawnienie statystyk tamtych sześciu stworków na levelu 100. Cały haczyk polega na tym, że znając statsy Pokemona na tym levelu kalkulator wyliczy ci ze stuprocentową pewnością jego dokładne IVy. IV Battle jest nieco niepraktyczne, jako że za każdym razem musisz szukać kogoś kto przeprowadzi z tobą taką walkę. Na szczęście na zagranicznych forach niemal zawsze znajdzie się ktoś chętny.

Podsumowanie
  • IVy są to geny Pokemona. Jeden IV daje 1 bonusowy punkt do statystyki.
  • IVy sprawdza się w IV Calculatorach. Dane do nich „pobiera się” metodą na Rare Candy lub przez IV Battle


6.0 – Breeding

Breeding (Hodowla) jest, zaraz po łapaniu, najszybszą metodą na załatwienie sobie nowego Pokemona. Breeding przeprowadzany jest w Day-Care Center - w D/P znajduje się on w Solaceon Town, a w HG/SS na Route 34. Jak już pewnie słyszałeś, zostawienie w nim dwóch Pokemonów odmiennej płci może spowodować, że po pewnym czasie na farmie pojawi się Jajo Pokemona (Pokemon Egg). Przyjęcie i podróżowanie z nim po świecie sprawi, że po chwili (zauważ, że czas potrzebny do wyklucia jajka mierzony jest w krokach) wykluje się z niego mały Pokemon (lv. 1) tego samego gatunku co samica. Jajka można też otrzymać od paru postaci spotkanych podczas przechodzenia gry.

Po co nam właściwie Breeding? Jeśli czytałeś uważnie poprzednie rozdziały wiesz, że po EVach największy wpływ na statystyki Pokemona mają Natury i IVy. Biorąc pod uwagę fakt, że istnieje aż 25 różnych natur, oraz 32 możliwych IVów dla każdej z sześciu statystyk, wychodzi nam, że szansa na zdobycie dzikiego Pokemona z dobrymi IVami i pożądaną naturą jest bardzo, bardzo niska… (operując konkretami – trafienie na dzikiego Pokemona z 31 IV we wszystkich statystykach zdarza się w 1 na 1 073 741 824 walk). Breedując, nie tylko będziesz mieć znaczący wpływ na to, jaką naturę i IVy (patrz rozdział 7.0) będzie miał twój Pokemon, ale też nauczysz go wielu rzadkich, bardzo cennych ataków, których nie zdobędzie w żaden inny sposób!

Zacznijmy od podstaw.

6.1 - Magma Armor/ Flame Body

Jajko potrzebuje ciepła aby móc się wykluć, prawda? A im więcej ma tego ciepła, tym szybciej się wykluje. Trzymanie zatem w dowolnym miejscu w teamie Pokemona z którymś z tych dwóch ability ucina ilość kroków potrzebną do wyklucia jajka o połowę. (np. z 5610 do 2805).

Poki z Magma Armor: Camerupt, Slugma, Magcargo
Poki z Flame Body: Magby, Magmar, Slugma, Magcargo

6.2 - Pokemony o nieokreślonej płci (zwane też Genderlessami) poradnik pokemon by rubin

Większość z nich to tzw. „legendy”, które z zasady nie mogą mieć jajek. Istnieje jednak cała rzesza nie-legendarnych, genderlessowych Pokemonów, dla których jedynym sposobem na posiadanie dzieci jest… nie, nie zapłodnienie metodą in-vitro lecz breeding z Ditto.

6.3 – Ditto

Z punktu widzenia Breedingu Ditto jest najcenniejszym Pokemonem w grze. Zdziwieni? No to co powiecie na Poka, który jest w stanie skrzyżować się z każdym zdolnym do breedingu Pokemonem w grze, i to niezależnie od płci? I z którym można breedować nawet genderlessowe Poki? Mówiąc krótko – Ditto to Pok obowiązkowy w kolekcji każdego trenera!

W breedingu Ditto działa częściowo jak samica, a częściowo jak samiec. Od Ditto dziedziczona jest natura*, natomiast gatunek zbreedowanego Pokemona jak i dziedziczone ataki zależą już od drugiego stworka. Przykładowo, przypuśćmy że chcę zbreedować Seela z naturą Calm i atakami Encore i Disable. Potrzebuję zatem: a) Ditto z natura Calm trzymającego Everstone oraz b) samca Seela z Encore i Disable.

Paradoksalnie, Ditto nie jest w stanie skrzyżować się ze sam ze sobą.

*HG/SS wprowadziło lekką zmianę do tej reguły. Od teraz natura może być dziedziczona od dowolnego Poka trzymającego Everstone, nie tylko od Ditto.

6.4 - Egg Groups

Pomijając w.w. Ditto, każdy inny Pokemon może się krzyżować tylko z ograniczoną grupą stworków znajdujących się w tym samym „Egg Group” co ten Pokemon.

Listę Egg Groups znajdziesz tutaj.

6.5 – Breedowanie ataków
  1. Ataki zdobywane przy Level-Upie można przekazać tylko wtedy, gdy obaj rodzice znają taki atak.
  2. Ataki TM/HM można przekazać tylko wtedy gdy samiec zna taki atak
  3. „Egg Moves” , czyli specjalne ataki, które można zdobyć tylko przez breeding przekazywane są wtedy, gdy samiec zna atak z tej kategorii. Listę Egg Moves dla wszystkich Pokemonów znajdziesz tutaj.
  4. Ataków od Tutorów (spotkasz ich w Emerlad, FR/LG, Platinum i HG/SS) nie można przekazać. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której atak od Tutora jest również Egg Movem. (np. dla Machopa Ice Punch jest jednocześnie Tutorem jak i Egg Movem, zatem może nauczyć się go przez breeding)
  5. Wyjątkowym przypadkiem jest atak Volt Tackle. Może się go nauczyć jedynie Pichu, którego rodzicem był Pikachu albo Raichu trzymający Light Ball.

Podsumowanie
  • Breeding wykorzystuje się aby uzyskać Pokemona z pożądanym atakiem, naturą lub IVami (o tym w rozdziale niżej)
  • Ditto może breedować z każdym Pokemonem, także genderlessowym
  • Poza Ditto Pokemony mogą breedować tylko z grupą stworków znajdujących się w tej samej Egg Group co on
  • Natury przekazywane są dzięki Everstone’owi
  • Potomek może nauczyć się wszystkich ataków rodziców poza tymi od Move Tutorów


7.0 - IV Breeding*

Wyobraź sobie taką sytuację: masz samca Swinuba z 31 IV w Atk i Speed, oraz samicę tegoż poka z 31 IV w HP i Atk. Okoliczność ta raczej mało cię satysfakcjonuje, gdyż chciałbyś mieć Swinuba który będzie łączył w sobie wysokie ofensywy (Atk i Speed) z dużą wytrzymałością (HP). Gdyby tylko te wszystkie „maksy” dało się skupić u jednego Poka…

…bingo, właśnie do tego służy IV Breeding!
poradnik pokemon by rubin
IV Breeding jest to odmiana zwykłego breedingu Pokemonów, w której starasz się o to, aby wyhodowany Pokemon odziedziczył jak najlepsze IVy od swoich rodziców. Każdy hodowany pok ma bowiem szansę na odziedziczenie aż do 3 IVów od swoich rodziców. Niestety, sam proces dziedziczenia IV odbywa się w zupełnie losowy sposób (patrz niżej) dlatego nie masz nad nim kontroli porównywalnej z EV Treningiem. W twojej kwestii leżą tak naprawdę tylko dwie rzeczy: dobrać odpowiednich rodziców i życzyć sobie szczęścia…

Zanim przejdziemy dalej mała wskazówka: aby nie zapomnieć, gdzie Pokemon ma ulokowane max IVy używaj opcji „MARK” do znaczenia stworków. Rób to w kolejności w jakiej wyświetlane są statystyki, to znaczy:

Kółko ● = Max HP
Trójkąt ▲ = Max Atk
Kwadrat ■ = Max Def
Serce = Max Sp.Atk
Gwiazdka ★ = Max Sp.Def
Romb ◆ = Max Speed

7.1 – Dziedziczenie IVów w D/P/Pt (zaczerpnięte z Breeding Guide autorstwa X-Act i Peterko)

Najpierw początkowy zestaw IVów jest wybierany przez RNG gry. Potem jeden losowy IV, od któregokolwiek z rodziców, jest przekazywany potomkowi. Następnie jeden losowy IV, poza IVem HP jest wybierany od któregokolwiek z rodziców i przekazywany potomkowi. Na koniec jeden losowy IV nie będący HP lub Def IVem jest wybierany od któregokolwiek z rodziców i przekazywany potomkowi. I teraz zła wiadomość- te trzy IVy mogą się na siebie nałożyć, a to oznacza, że we wszystkich trzech transferach może zdarzyć się tak, że wybrany zostanie ten sam IV.

I tak dla przykładu:

Rodzic #1 ma następujące IVy (kolejność standardowa): 21, 7, 26, 15, 4, 10
Rodzic #2 ma następujące IVy: 5, 3, 16, 30, 28, 20.

Po pierwsze, IVy potomka zostają losowo wybrane przez grę: 18, 0, 9, 14, 11, 27.

Teraz jeden IV, od jednego rodzica zostaje wybrany i przekazany potomkowi. Przypuśćmy, że wybrany został Speed IV od rodzica #1. Teraz IVy potomka wynoszą: 18, 0, 9, 14, 11, 10.

Przypuśćmy, że w drugim transferze, gdzie IV HP nie może już zostać wybrany, gra przekazała IV Defa pochodzący od rodzica #1. Teraz IVy potomka wyglądają tak: 18, 0, 26, 14, 11, 10.

Na koniec, jeden IV od losowego rodzica, inny niż HP i Def jest dziedziczony przez potomka. Przypuśćmy, że tym razem gra wybrała IV SpAtku od rodzica #2. Tym samym, ostateczne IVy nowo narodzonego Poka wynoszą:

18, 0, 26, 30, 11, 10.

Jak nietrudno zauważyć, HP i Def IV są znacznie trudniejsze do odziedziczenia, z tego powodu, że mogą być przekazane tylko przy pierwszym (HP) lub pierwszym i drugim (Def) transferze.

Tym samym, szanse na dziedziczenie poszczególnych IVów są następujące:

Kod:
HP: 8.02%
Atk: 19.55%
Def: 13.78%
SpAtk: 19.55%
SpDef: 19.55%
Speed: 19.55%

Jeśli chciałbyś wiedzieć jakie jest prawdopodobieństwo dziedziczenia IVów, gdy rodzić ma „takie i takie” IVy, to polecam tę aplikacje (uwzględnia mechanizm w 3ciej i 4tej generacji)

7.2 – Dziedziczenie IVów w HG/SS

Nieco łatwiejsze niż w DPPt dzięki zmianom w przekazywaniu IVów i Power Itemom (o których za chwilę). W HG/SS każdy IV ma równą szansę na odziedziczenie, tj. ok. 15%. Dzieje się tak dlatego że HP i Def IV mogą zostać przekazane w każdym transferze, nie tylko w pierwszym i drugim.

Osobnym bajerem zasługującym na swój własny akapit są nowe, „cudowne” właściwości Power Itemów. Pokemon trzymający przedmiot z tej grupy zawsze przekaże korespondujący mu IV potomkowi. Przykładowo, jeśli dam mojemu Pokemonowi Power Anklet (dodający EVy do Speeda), to jego potomstwo będzie miało zawsze taki sam Speed IV co on. Oczywiście jeśli dam Power Itemy obojgu rodzicom, wtedy dwa różne IVy mają gwarancje bycia odziedziczonym. Przydatna rzecz, eh?

7.3 - Jak najskuteczniej IV breedować?


Istnieją dwie podstawowe metody na skuteczny IV breeding:

Metoda Mass Hatch – łatwiejsza metoda; przebiega trójfazowo:

1) Gromadzisz jak największe ilości jajek w Boxach (tak ~ 40-50). Chowaj jajka od razu, nigdzie z nimi nie chodź.
2) Bierzesz 5 jajek i je wykluwasz; powtarzasz to do czasu aż wyklują się wszystkie. Naturalnie wszystkie wyklute Pokemony trafiają z powrotem do Boxa.
3) Teraz sprawdzasz jajka – wybierz opcję „MOVE POKEMON” i przejrzyj po kolei wszystkie Pokemony. Ja osobiście sprawdzam je w takiej kolejności:
  • Płeć
  • Ability poradnik pokemon by rubin
  • Natura i Charakterystyka
  • Statsy

Jeśli któreś z powyższych się nie zgadza, daj „RELEASE POKEMON”. Gdy skończysz, zapisz grę i sprawdź IVy Pokemonów, które przeszły kontrolę.

Plusy: Duża ilość jajek na raz, większe prawdopodobieństwo na otrzymanie dużej ilości max IVów, dobra zwłaszcza w końcowej fazie breedingu (od 3 IV wzwyż)

Minusy: Musisz mieć dobrych rodziców (u obojga minimum 2 max IVy) aby stosowanie tej metody w ogóle miało sens, może być bardzo czasochłonna w zależności od tego jak bardzo rodzice „mają się ku sobie” (dlatego też odradzam stosowania tej metody gdy Pokemony są opisane jako „They don’t like each other much”)

Metoda soft-resetu (“SRing”) – trochę trudniejsza metoda, która powstała na bazie tego, iż w D/P płeć, natura i ablility ustalane są w momencie, w którym jajko zostaje utworzone, a nie w którym odbierasz je od Day-Care Man’a (tylko IVy się zmieniają). Oznacza to, że jeśli zapiszesz grę dokładnie chwilę przed tym, jak odbierzesz jajko, to Pokemon w tymże jajku będzie miał tę samą płeć, naturę i ability nawet jeśli zresetujesz grę.

Przebieg tej metody wygląda następująco:
1) Czekasz aż utworzy się jajko
2) Zapisujesz grę przed Day-Care Man’em
3) Bierzesz jajko i zaczynasz jeździć po długiej drodze która ciągnie się przez Route 209 <-> Solaceon Town <-> Route 210. Nie bierzesz następnego jajka jakie ma tobie do zaoferowania Day-Care Man
5) Gdy jajko wykluje się, sprawdzasz, czy Pokemon ma odpowiednią płeć, naturę i ability
7) Jeśli Pokemon nie ma odpowiedniej płci/natury/ability, to wtedy odrzucasz tego Pokemona, zapisujesz przed Day-Care Man’em (nowe jajko powinno już wtedy na ciebie czekać) i powtarzasz tą procedurę dopóki nie natrafisz na odpowiedniego stworka.
8) Jeśli Pokemon ma już odpowiednią płeć/naturę/ability, wtedy sprawdzasz IVy Pokemona. Jeśli IVy cię nie zadowalają, wtedy soft-resetujesz grę (START+SELECT+R+L) , ładujesz zapis, bierzesz to samo jajko i lecisz wykluwać dalej…

Plusy: Masz pewność, że płeć, natura i ability będą takie, jak sobie życzysz; dobra, gdy potrzebujesz Pokemona konkretnej płci i/lub natury; efektywna nawet gdy rodzice „don’t like each other much”; przydatna zwłaszcza we wczesnych fazach breedingu (1-2 max IVy).

Minusy: Wykluwasz tylko jednego Pokemona na raz, masz zatem małą szansę na dziedziczenie większej ilości max IVów.

Klucz do sukcesu leży oczywiście w odpowiednim użyciu obu tych metod. Wink

Podsumowanie
  • W IV breedingu Pokemon może odziedziczyć do 3 IVów od swoich rodziców
  • Dobór IVów jest kwestią przypadku. Wyjątek stanowi HG/SS, gdzie możemy użyć Power Itemów do dziedziczenia niektórych IVów
  • Tajemnica skutecznego IV breedingu tkwi w równoczesnym użyciu metod Mass Hatch i Soft-Reset


8.0 - Hidden Power*

8.1 - Podstawowe informacje

Hidden Power (TM 10) jest dość osobliwym atakiem. Po pierwsze - wbrew temu co mówi ci gra - może być on każdego typu oprócz Normalnego, po drugie, jego moc jak i typ zależą całkowicie od IVów Pokemona który go używa, i w końcu po trzecie, jest to atak Specialny, a jego siła mieści się w granicach 30-70 czyniąc go bardzo miłym dodatkiem do movesetu wielu Special Sweeperów (Jolteon i Heatran się kłaniają).

8.2 - Hidden Power Breeding (częściowo zaczerpnięte z Breeding Guide autorstwa X-Act i Peterko)

Jak najszybciej uzyskać interesujący nas Hidden Power? Przez IV breeding oczywiście Smile. Przy breedowaniu danego Hidden Powera należy trzymać się ściśle określonych kombinacji IVów (o czym za chwilę). Od strony technicznej pod uwagę brane są 2 zasady:

- Jeśli IVy Sp.Atk, Sp.Def i Speed będą po podzieleniu przez 2 liczbami nieparzystymi, wtedy otrzymasz Hidden Power z minimum 65 Powera (najlepiej jest brać po uwagę dwa najwyższe IVy, czyli 30 (15) i 31 (15,5)).

-Typ Hidden Powera ustalany jest przez wszystkie 6 IVów na podstawie tego, czy dany IV jest liczbą parzysta czy też nie.

Mając to na uwadze, podam teraz uproszczoną listę HP-kowych kombinacji IVów (zauważ, że niektóre Hidden Powery mają więcej niż jedną możliwa kombinację):

LEGENDA: X – HP / Y – Atk / Z – Def
Kolejność alfabetyczna.

Kod:
Hidden Power Bug
1) X / Y / Z / 31 / 30 / 31

W tym przypadku HP Bug otrzymasz wtedy gdy:
a. X, Y i Z są liczbami parzystymi
b. X jest liczbą nieparzystą, a Y i Z są parzyste

2) X / Y / Z / 31 / 30 / 30

W tym przypadku HP Bug otrzymasz wtedy gdy:
a. X i Z są liczbami nieparzystymi, Y jest liczba parzystą
b. Y i Z są liczbami nieparzystymi, X jest liczba parzystą
c. X, Y i Z są liczbami parzystymi

---

Hidden Power Dark
1) X / Y / Z / 31 / 31 / 31

W tym przypadku HP Dark otrzymasz wtedy gdy:
a. X, Y i Z są liczbami nieparzystymi

---

Hidden Power Dragon
1) X / Y / Z / 31 / 31 / 31

W tym przypadku HP Dragon otrzymasz wtedy gdy:
a. X i Y są liczbami nieparzystymi, a Z liczbą parzystą
b. Z jest liczba nieparzystą, a X i Y liczbami parzystymi
c. X i Z są liczbami nieparzystymi, a Z liczbą parzystą
d. Y i Z są liczbami nieparzystymi, a Z liczbą parzystą

---

Hidden Power Electric
1) X / Y / Z / 30 / 31 / 31

W tym przypadku HP Electric otrzymasz wtedy gdy:
a. X, Y i Z są liczbami nieparzystymi

2) X / Y / Z / 31 / 31 / 31

W tym przypadku HP Electric otrzymasz wtedy gdy:
a. X, Y I Z są liczbami parzystymi
b. X jest liczba nieparzystą, a Y i Z liczbami parzystymi
c. Y jest liczbą nieparzystą, a X i Z liczbami parzystymi

---

Hidden Power Fighting
1) X / Y / Z / 30 / 30 / 30

W tym przypadku HP Fight otrzymasz wtedy gdy:
a. Z jest liczbą parzystą (X i Y są bez znaczenia)

---

Hidden Power Fire
1) X / Y / Z / 30 / 31 / 30

W tym przypadku HP Fire otrzymasz wtedy gdy:
a. Y jest liczbą nieparzystą, a X i Z liczbami parzystymi
b. Z jest liczbą nieparzystą, a X i Y liczbami parzystymi
c. X i Y są liczbami nieparzystymi, a Z liczbą parzystą
d. X i Z są liczbami nieparzystymi, a Y liczbą parzystą

---

Hidden Power Flying
1) X / Y / Z / 30 / 30 / 31

W tym przypadku HP Flying otrzymasz wtedy gdy:
a. X, Y i Z są liczbami parzystymi

2) X / Y / Z / 31 / 31 / 30

W tym przypadku HP Flying otrzymasz wtedy gdy:
a. X i Z są liczbami nieparzystymi, a Y jest liczbą parzystą
b. Y i Z są liczbami nieparzystymi, a X jest liczba parzystą
c. X, Y i Z są liczbami nieparzystymi

---

Hidden Power Ghost
1) X / Y / Z / 31 / 30 / 31

W tym przypadku HP Ghost otrzymasz wtedy gdy:
a. Y jest liczba nieparzystą, a X i Z są liczbami parzystymi
b. Z jest liczbą nieparzystą, a X i Y liczbami parzystymi
c. X i Y są liczbami nieparzystymi, a Z jest liczba parzystą
d. X i Z są liczbami nieparzystymi, a Z jest liczbą parzystą

---

Hidden Power Grass
1) X / Y / Z / 30 / 31 / 31

W tym przypadku HP Grass otrzymasz wtedy gdy:
a. X i Y są liczbami nieparzystymi, a Z jest liczba parzystą
b. X i Z sa liczbami nieparzystymi, a Y jest liczba parzystą
c. Y i Z są liczbami nieparzystymi, a X jest liczbą parzystą
d. Z jest liczba nieparzystą, a X i Y są liczbami parzystymi
e. Y jest liczba nieparzysta, a X i Z są liczbami parzystymi

---

Hidden Power Ground
1) X / Y / Z / 30 / 30 / 31

W tym przypadku HP Ground otrzymasz wtedy gdy:
a. X, Y i Z są liczbami parzystymi

2) X / Y / Z / 31 / 30 / 30

W tym przypadku HP Ground otrzymasz wtedy gdy:
a. Y i Z są liczbami nieparzystymi, a X jest liczbą parzystą
b. X i Z sa liczbami nieparzystymi, a Y jest liczba parzystą
c. X, Y i Z są liczbami nieparzystymi

---

Hidden Power Ice
1) X / Y / Z / 31 / 31 / 31

W tym przypadku HP Ice otrzymasz wtedy gdy:
a. X, Y i Z są liczbami parzystymi
b. Y jest liczbą nieparzystą, a X i Z liczbami parzystymi
c. X jest liczbą nieparzystą, a X i Z liczbami parzystymi

2) X / Y / Z / 31 / 31 / 30

W tym przypadku HP Ice otrzymasz wtedy gdy:
a. X, Y i Z są liczbami nieparzystymi

---

Hidden Power Poison
1) X / Y / Z / 30 / 30 / 31

W tym przypadku HP Poison otrzymasz wtedy gdy:
a. X jest liczbą nieparzystą, a X i Z liczbami parzystymi
b. Y jest liczbą nieparzystą, a X i Z liczbami parzystymi
c. Z jest liczbą nieparzystą, a X i Y liczbami parzystymi
d. X i Y są liczbami nieparzystymi, a Z liczbą parzystą

---

Hidden Power Psychic
1) X / Y / Z / 31 / 31 / 30

W tym przypadku HP Psychic otrzymasz wtedy gdy:
a. X i Y są liczbami nieparzystymi, a Z liczbą parzystą
b. Z jest liczbą nieparzystą, a X i Y liczbami parzystymi
c. Y i Z są liczbami nieparzystymi, a X jest liczbą parzystą
d. X i Z sa liczbami nieparzystymi, a Y jest liczba parzystą

---

Hidden Power Rock
1) X / Y / Z / 31 / 30 / 30

W tym przypadku HP Rock otrzymasz wtedy gdy:
a. X jest liczbą nieparzystą, a X i Z liczbami parzystymi
b. Y jest liczbą nieparzystą, a X i Z liczbami parzystymi
c. Z jest liczbą nieparzystą, a X i Y liczbami parzystymi
d. X i Y są liczbami nieparzystymi, a Z liczbą parzystą

---

Hidden Power Steel
1) X / Y / Z / 31 / 30 / 31

W tym przypadku HP Steel otrzymasz wtedy gdy:
a. Y i Z są liczbami nieparzystymi, a X jest liczbą parzystą
b. X, Y i Z są liczbami nieparzystymi

2) X / Y / Z / 30 / 31 / 30

W tym przypadku HP Steel otrzymasz wtedy gdy:
a. X jest liczbą nieparzystą, a X i Z liczbami parzystymi
b. X, Y i Z są liczbami parzystymi

---

Hidden Power Water
1) X / Y / Z / 30 / 31 / 31

W tym przypadku HP Water otrzymasz wtedy gdy:
a. X, Y i Z są liczbami parzystymi
b. X jest liczbą nieparzystą, a X i Z liczbami parzystymi

2) X / Y / Z / 30 / 31 / 30

W tym przypadku HP Water otrzymasz wtedy gdy:
a. X, Y i Z są liczbami nieparzystymi
b. Y i Z są liczbami nieparzystymi, a X jest liczbą parzystą

9.0 – Rozmaitości

9.1 - Trzecia Generacja

EV training

Od strony technicznej EV training w trzeciej generacji nie różni się niczym od EV trainingu w czwartej generacji (lub raczej na odwrót). Brakuje za to Power Itemów (dostępny jest tylko Macho Brace), a w grach R/S/FR/LG także i Happiness Berry (radzę bardzo uważać podczas treningu!) oraz specjalnego działania niektórych ability takich jak Synchronize czy Sticky Hold. Kobieta która da ci Effort Ribbon za pełen EV trening poka znajduje się na targu w Slateport City (tylko w Emerald). PokeRus jest dostępny, choć brak Wi-Fi sprawia, że jego zdobycie jest zdecydowanie trudniejsze.

Breeding

Tu dopiero zaczynają się prawdziwe różnice:
- system dziedziczenia IVów w R/S/FR/LG znacząco różni się od tego użytego w E/D/P/Pt:
  • HP i Def IV mogą zostać przekazane we wszystkich trzech transferach
  • we wszystkich trzech transferach nie może zostać wybrany ten sam IV (zatem pok będzie zawsze dziedziczył po 3 IVy)
  • szansa na dziedziczenie wszystkich IVów jest taka sama i wynosi ok. 15%*

- w R/S/FR/LG brak specjalnego działania ability Magma Armor/ Flame Body, co w praktyce oznacza dłuższe wykluwanie jajek
- w R/S/FR/LG Everstone nie pozwala na dziedziczenie Natur

*brak źródeł na pełne potwierdzenie

W Emerald, podobnie jak w Platinum i HG/SS, w jednym z domków na Battle Frontierze znaleźć można tzw. „IV Checkera”, czyli pana który po pierwsze oceni siłę twojego pokemona na podstawie jego IVów:

Kod:
"I would describe as being of average ability."
Suma 6 IVów tego Pokemona wynosi od 0 do 90.

"I would describe as having better-than-average ability."
Suma 6 IVów tego Pokemona wynosi od 91 do 120.

"I would say is quite impressive in ability!"
Suma 6 IVów tego Pokemona wynosi od 121 do 150

"I would say is wonderfully outstanding in ability!"
Suma 6 IVów tego Pokemona wynosi od 151 do 186

Następnie powie ci, który z tych IVów jest najwyższy (gdybyś posiadał kilka takich najwyższych IVów to wymieni ci jeden z nich losowo – jeśli będziesz pytał się go po kilka razy to wymieni ci wszystkie najwyższe IVy.)

Kod:
"That stat is relatively good."
IV wynosi od 0 do 15

"That stat is quite impressive."
IV wynosi od 16 do 25

"That stat is outstanding!"
IV wynosi od 26 do 30

"It's flawless! A thing of perfection!"
IV równy 31

Puenta: Jeśli kiedyś chciałbyś zacząć bawić się w Competitive Pokemon trzeciej genracji – to tylko z Emerald. Wink

9.2 - Dodatki w Platinum i HG/SS

- IV Checker – długo oczekiwany comeback jednego z najlepszych udogodnień z Emerald. Zarówno w Platinum jak i HG/SS IV Checkera znajdziemy w Battle Towerze. Rzeczy, które sprawdza IV Checker opisane są w rozdziale powyżej.

- Hidden Power Checker – facet sprawdzający typ Hidden Powera. W obu grach znajdują się oni w małych budynkach obok Game Cornera (tam gdzie wymiania się monety na nagrody). W Platinum GC mieści się w Veilstone City, a w HG/SS – w Celadon City.

- Power Itemy w IV breedingu (HG/SS) – patrz rozdział 7.2

10.0 –Źródła & podziękowania

Po pierwsze i najważniejsze – WAM, drodzy czytelnicy!. Bez was ten poradnik nigdy by nie powstał! (teraz proszę o oklaski dla tych, którzy przeczytali ten Guide „od deski do deski”!)

X-Actowi i Peterko ze smogon.com za napisanie absolutnie bajecznego poradnika o Breedingu. Bez ich pracy ten guide w najlepszym przypadku byłby mocno okrojony, a w najgorszym nigdy by nie powstał…

SailorWilmię za korektę, setki walk na Wi-Fi i Adamant Swinuba. KOFFAM CIE!!! :*

vulpi’emu i Cynd Ninjy za „impuls twórczy”, którego efekty widoczne są powyżej Wink

Decko za wsparcie duchowe Wink

Smogon.com, GameFAQs, Serebii.net, Psypokes i Bulbapedia za źródła.

[Obrazek: mudkipsx.png]


Cytat:Never argue with an idiot. They drag you down to their own level and then beat you with experience.
Odpisz
 Cherish Balle podarowali: Enygma, Dawcio, Kojot, Mati11, Opticum Mi Styczny, jonaszek, torkoal, Lewis12345, Escallibur, lukaszkond, Cynd Ninja, Thunder, Miskers, Pawciooo, Aphex, BitterBoy, Gonzo, marcin55885, Mythero, Tail, KenSei, Mudkip, Mitogawa, naruciakk, dark lugias, Brookens, Samso, Pelek, Olamik, domidomi97, darkpegaz, sylva16, Michal_12, Duel77, Whiteblad, leafeonfan585, Chaqui, MrAsh, Lucario123, Fenir, ZRyder, Bidulkę, Kredoh, Phlosio, księżycowa_potęga, Renata88, Dodoo, Snaper, Snovi, kublego, Nekuro, Tatahah, _HEREMIT_, N33die, Vermi, Majkiso, Emillo, Lucar
9.10.2010, 19:10, (Ten post był ostatnio modyfikowany: 9.10.2010, 19:17 przez Enygma.)
#2
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
"Jak wytresować smoka"
Jeśli chodzi o "konkurs" Smile

Miałem okazje czytać poprzednią wersję i uznawałem ja za najbardzie pomocny polski poradnik. Obecna wersję z wielka chcęcia łyknę jak zdobęde troche czasu Smile Nie musiałaś pisać co zmieniłaś, był by bnowy konkurs, polegajacy na wylapywaniu nowości xD



Walki, ciekawostki, opinie!
Odpisz
 Cherish Balle podarowali: rubin
9.10.2010, 19:31,
#3
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
Cytat:… twój nick to Emilwindows?
Lol, kto to? Tongue

Cytat:Tak jest w okolicach 100 levela – Pokemony na niższych poziomach potrzebują wyższej ilości EV by móc ujrzeć
różnice w statystykach (np. na levelu 50 jest to ok. 8 EV), generalnie jednak przyjmuje się że 4 EV = +1 punkt do stata.
Ale jeżeli nagromadze powiedzmy 8 na 50 lvl, dostane 1 punkt np. HP to na 100lvlu te 8 to będą dwa punkty HP?

Cytat: Jeśli chcesz wiedzieć jakie EVy daje dany typ Pokemona, kliknij w jeden z poniższych linków:
Linki nie działają.

Cytat: (role Pokemonów w walce nie będą omawiane w tym poradniku)
A będą w ogóle? Kurczę, bardzo chciałbym wiedzieć do czego jaki pokemon służy Tongue

Cytat:Substitute jest zdolny do wytrzymania 1 Seismic Tossa/Night Shade’a gdy HP Pokemona wynosi minimum 404 HP.
Małe przypomnienie – Seismic Toss na lv.100 zawsze zadaje 100 obrażeń, a Substitute
tworzy powłokę z ¼ HP pokemona, która w tym przypadku będzie miała dokładnie 101 HP.
Jestem pod wrażeniem. Kto to wszystko wymyślał? Tongue

Poradnik mi się podoba, jest dobrze napisany. Na pewno pomoże mi, kiedy zacznę się bawić w to wszystko (jeszcze nigdy nie przeszedłem żadnej gry pokemon grając na konsolce :<) Oczywiście leci cherish Big Grin

najlepszy meepo huskar eu
Odpisz
9.10.2010, 19:42, (Ten post był ostatnio modyfikowany: 9.10.2010, 19:43 przez Kojot.)
#4
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
Czyżby ten next poradnik to o RNG? Big Grin
Wszystko cacy. Sam się na nim uczyłem |D
(Tylko nigdy nie widziałem kto jest autorem, bo miałem wersję od kolegi w wordzie)

Popraw linki do Tierów.
Odpisz
10.10.2010, 8:36,
#5
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
Oczywiście, jak zobaczyłem autora tematu, od razu wiedziałem, że poradnik ma kilkaset linijek Wink
Oczywiście genialnie!
Dziwi mnie, że jako moderator tegoż działu sama nie przykleiłaś tematu, zrobię to więc za Ciebie!
Odpisz
10.10.2010, 14:29,
#6
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
Ogólnie wygląda całkiem fajnie , ale ja większości nie rozumiem. Wink
Niektóre linki nie działają.

Rozwalę cie w TCG , a jak nie , to na Ds-e ExclamationWink
Mój friend code na SS to: 0088 79072252
Odpisz
10.10.2010, 17:08, (Ten post był ostatnio modyfikowany: 10.10.2010, 17:11 przez rubin.)
#7
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
TehIce napisał(a):Lol, kto to? Tongue

Troll z PoPLa. To znaczy, mam nadzieję że tylko troll. Gościu chciał m.in. by uznawano go za boga, bo złapał Cresselie w Great Balla.

TehIce napisał(a):Ale jeżeli nagromadze powiedzmy 8 na 50 lvl, dostane 1 punkt np. HP to na 100lvlu te 8 to będą dwa punkty HP?

Tak, jak najbardziej Smile

TehIce napisał(a):A będą w ogóle? Kurczę, bardzo chciałbym wiedzieć do czego jaki pokemon służy Tongue

Yeah, w następnym poradniku ;]

TehIce napisał(a):Jestem pod wrażeniem. Kto to wszystko wymyślał? Tongue

Iii tam, to akurat łatwo policzyć. Mnie osobiście bardziej zastanawia gość, który wymyślił ile HP potrzeba by wytrzymać 4 STossy z Leftoversami. Wink

TehIce napisał(a):Poradnik mi się podoba, jest dobrze napisany. Na pewno pomoże mi, kiedy zacznę się bawić w to wszystko (jeszcze nigdy nie przeszedłem żadnej gry pokemon grając na konsolce :<) Oczywiście leci cherish Big Grin

Danke schön, i polecam bo naprawdę warto. ^.^ Gwarantuje, że twój stosunek do poków zmieni się o 180 stopni.

TehIce napisał(a):Linki nie działają.
Kojot napisał(a):Popraw linki do Tierów.
Lewis12345 napisał(a):Niektóre linki nie działają.

Zaraz je poprawię. Sporo z nich faktycznie zdążyło się zdezaktualizować...

Kojot napisał(a):Czyżby ten next poradnik to o RNG? Big Grin

Niet, choć kiedyś mogę się za niego zabrać, sporo osób już mnie o to pytało.

Optic napisał(a):Dziwi mnie, że jako moderator tegoż działu sama nie przykleiłaś tematu, zrobię to więc za Ciebie!

ja napisał(a):Topicu na razie nie przyklejam żeby nie było że jestem stronnicza ;p.

Ale dzięki za "approva" Big Grin

[Obrazek: mudkipsx.png]


Cytat:Never argue with an idiot. They drag you down to their own level and then beat you with experience.
Odpisz
10.10.2010, 21:59,
#8
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
Czytałem poprzednią wersję i była świetna! To od niej dowiedziałem się o EVach i IVach. Sądzę że uaktualniony poradnik jest jeszcze lepszy, przeczytam jak znajdę czas.

rubin napisał(a):
TehIce napisał(a):A będą w ogóle? Kurczę, bardzo chciałbym wiedzieć do czego jaki pokemon służy Tongue

Yeah, w następnym poradniku ;]
Super, właśnie brakowało mi poradnika "jak stworzyć niepokonany team"

rubin napisał(a):
Kojot napisał(a):Czyżby ten next poradnik to o RNG? Big Grin

Niet, choć kiedyś mogę się za niego zabrać, sporo osób już mnie o to pytało.
Sądzę, że jak już powstanie, to i tak mało kto to zrozumie (ok. połowa urzytkowników tego forum, grająca w gry pokemon, pewnie tego poradnika nie rozumie/nie przeczytała/nie przeczyta)

I to by było na tyle z mojej strony.

JEŚLI KTOŚ COŚ ODE MNIE CHCE, TO NIECH PISZE NA GG LUB MAIL. NIE ODBIERAM PW!
Platinum: 3309 9361 5983
Soul Silver:3782 3580 1710
Pearl: 2107 7548 6279
Black: 1807 2302 5128
White: 1635 6393 7529
PS
WSZYSTKIE GIVEAWAYE ZOSTAŁY JUŻ ZAKOŃCZONE WIĘC NIE ROZDAJĘ JUŻ ŻADNYCH POKÓW!
Odpisz
11.10.2010, 20:06,
#9
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
Dzięki za ten poradnik , przydał mi się.Mnie też zastanawiało , jak twórcy pokemon mogli aż tak namieszać XD

Rozwalę cie w TCG , a jak nie , to na Ds-e ExclamationWink
Mój friend code na SS to: 0088 79072252
Odpisz
10.01.2011, 21:22,
#10
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
Lewis12345: Mnie też. Na szczęście po długim czasie zakapowałem.
Mam taką propozycję. Można by było napisać taki poradnik tyle, że "Jak ułożyć team", bo jak było widać na moim przykładzie, nie jest to takie proste.
Odpisz
 Cherish Balle podarowali: jonaszek
10.01.2011, 21:31,
#11
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
Myślałam nad czymś takim, ale nie spodziewajcie się tego w najbliższym czasie, DOBRY poradnik o team buildingu zajmie tak z 2 razy tyle niż ma obecnie ten moloch Wink

[Obrazek: mudkipsx.png]


Cytat:Never argue with an idiot. They drag you down to their own level and then beat you with experience.
Odpisz
19.01.2011, 22:29, (Ten post był ostatnio modyfikowany: 20.01.2011, 9:58 przez rubin.)
#12
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
tan poradnik bardzo mi pomógł, dużo sie z niego dowiedziałem o IV i EV <ciach>

[Obrazek: prawie%20impos%20late%20flip]

Ukryta wiadomość (Kliknij, aby wyświetlić)
(• ◡•) ADVENTURE TIME! (❍.❍ʋ)
Odpisz
20.01.2011, 10:01,
#13
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
No, bardzo fajny poradnik Big Grin

[Obrazek: Iestin.png]

Temat który wg. Ciebie nadaje się do zamknięcia? Napisz o nim do mnie.
Potrzebujesz pomocy z jakąkolwiek grą? Zgłoś się do mnie.
Zielony w twoim poście? To znak, że wymagał on małej poprawy.
Ktoś Cię obraził? Natychmiast o tym informuj!!!
Friend Code 3DS: 1719-3288-5462
Ktoś chętny na partyjkę Kid Icarusa? PM me please.



Odpisz
10.03.2011, 20:01,
#14
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
Wiem, że od jakiegoś czasu zrobiło się tu pusto ale jedna rzecz mnie męczy: otóż jeżeli szansa na odziedziczenie IV'ów będzie wynosić 1 na 17 jajek to czy wystarczy zrobić 17 jajek a potem sprawdzić , które jest dobre?

[Obrazek: prawie%20impos%20late%20flip]

Ukryta wiadomość (Kliknij, aby wyświetlić)
(• ◡•) ADVENTURE TIME! (❍.❍ʋ)
Odpisz
10.03.2011, 20:42, (Ten post był ostatnio modyfikowany: 10.03.2011, 22:58 przez Tail.)
#15
RE: Jak wytresować Poka - poradnik
(10.03.2011, 20:01)Pawciooo napisał(a): Wiem, że od jakiegoś czasu zrobiło się tu pusto ale jedna rzecz mnie męczy: otóż jeżeli szansa na odziedziczenie IV'ów będzie wynosić 1 na 17 jajek to czy wystarczy zrobić 17 jajek a potem sprawdzić , które jest dobre?

Nie. Szansa np. 1 na 17 wcale nie gwarantuje, że któreś z tych 17 jaj będzie miał odziedziczone IV'y. Tu chodzi o częstotliwość występowania danego zjawiska. Np. jeżeli szansa to 1 na 2, to znaczy, że raczej łatwo coś takiego zdobyć (pół na pół), a np. 100 na pięć tysięcy biliardów oznacza, że jeżeli się trafi, to niemal cud (to oczywiście tylko przykłady). 1 na 17 jajek... to raczej mała szansa, ale nie przesadzajmy, całkiem możliwe, że coś takiego Ci się zdarzy.

Tu wszystko zależy od szczęścia lub pecha Smile Niektórym udaje się za drugim razem, inni robili tak już razy 167, ale nie powiodło się. Mimo wszystko warto próbować Smile

---
Świetny poradnik! Zawiera praktycznie wszystko potrzebne do EV/IV treningu ^^ Dzięki. Dobra robota!
Odpisz
 Cherish Balle podarowali: Renata88


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości